Forum      Informacje      LOTOS Parafiny podbijają rynek

LOTOS Parafiny podbijają rynek


2010-11-16, dodano przez admin
Kategorie: [ Nasi Partnerzy ]

Pastylkarka
Autor: Ł. RakWieża granulacyjna Autor: J. SłowikWoskop
Autor: J. Słowik

LOTOS Parafiny podbijają rynek

Witold Nieć
Rzecznik Grupy LOTOS Parafiny

Jeszcze trzy lata temu rynek parafiny w Polsce szacowany był na 180 tys. ton i tyle według analityków umieszczono na nim surowca.  Ale to było kiedyś, w 2008 r. sprzedaż spadła do 160 tys. ton. Ubiegły rok według wstępnych danych analityków był lepszy i sprzedaż wzrosła w granicach 10 procent. Dane te obejmują zarówno produkcję w kraju, jak i import ze wschodu.  Tegorocznych danych jeszcze nie znamy, chociaż według prognoz rynek znów skurczył się o kilkanaście tysięcy ton.

Kilka lat temu przeważała opinia, że parafiny są rynkiem odbiorcy, który decyduje ile i gdzie chce kupić. To się radykalnie zmieniło. Kryzys 2009 roku jeszcze mocniej pokazał, że nie jest sztuką chcieć produkować. Zwłaszcza, gdy nie ma się surowca. - Jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że mamy własne gacze z Gdańska i dodatkowe zabezpieczenie z importu – zdecydowanie podkreśla Dominik Tomczyk, prezes zarządu spółki. - Powtarzamy jednak cały czas i konsekwentnie. Unowocześnianie rafinerii i postęp technologiczny będzie wymuszał na rafineriach zmiany, które przełożą się na ograniczenie produkcji gaczy. Co za tym idzie warto już dziś wiązać się z solidnym partnerem, który może zagwarantować stabilność dostaw o powtarzalnych parametrach.

Przemysł, przemysł


Od 2008 roku, spółka LOTOS PARAFINY dynamicznie rozwija współpracę z odbiorcami przemysłowymi. – To naturalny wybór. W przemyśle nie ma sezonowości, odpowiednio wynegocjowane kontrakty zabezpieczają stałe obciążenie linii technologicznych i pewność odbiorów wytworzonych specyfików – wyjaśnia Jacek Budzowski, dyrektor handlowy spółki. – Zresztą, co warto podkreślić działamy konsekwentnie. Kilkanaście miesięcy temu, postawiliśmy na aktywne monitorowanie rynku, wyszukiwanie takich miejsc i produktów, które pozwolą nam na zwiększanie obrotów, maksymalne wykorzystanie naszych zdolności produkcyjnych i zaplecza produkcyjnego – wyjaśnia prezes Tomczyk.

Jednym z następstw było przeorientowanie produkcji z częściowym ograniczeniem produkcji i sprzedaży mas parafinowych zniczowych, na korzyść głębszego przerobu i uzyskaniu choćby takich produktów jak  antyzbrylacze, Woskopy czy woski odlewnicze.

Dziś spółka LOTOS Parafiny skutecznie podbija rynek emulsji parafinowych, wosków dla przemysłu gumowego i antyzbrylaczy dla producentów nawozów. Łącznie do odbiorców przemysłowych trafia ponad 70 proc. produkcji firmy. W zanadrzu ma kolejne specyfiki dla hutnictwa i przemysłu odlewniczego. – Rozwijamy się wraz z potrzebami rynku, nie ograniczając się do jednej branży, czy jednego produktu – podkreśla Dominik Tomczyk, prezes zarządu spółki LOTOS Parafiny.

Nawozowe żniwa


Co roku polskie zakłady chemiczne do wyprodukowania ok. 5 mln ton nawozów sztucznych, zużywają ok. 6 tys. ton antyzbrylacza.  Również w tym segmencie  LOTOS Parafiny chcą w ciągu najbliższych dwóch lat przejąć ok. 20% rynku. - Antyzbrylacz to jeden z tych produktów, który uczy nas cierpliwości – zaznacza Jacek Stelmach, Dyrektor Jednostki Biznesu Parafin w LOTOS Parafiny. – Badania trwają po kilka miesięcy i nie ma żadnej możliwości ich przyspieszenia. Testowana partia produktu musi, bowiem swoje odleżeć i odstać, dopiero potem można sprawdzić czy spełnia swoje zadanie.

LOTOS Parafiny poza dostarczaniem na potrzeby odbiorcami krajowymi eksportuje antyzbrylacze do krajów Europy Wschodniej.

Emulsja rynkowy HIT


W porównaniu z ubiegłym rokiem spółka sprzeda blisko 20% więcej emulsji parafinowych. Co miesiąc do odbiorców w Polsce i za granicą trafia blisko 450 ton tych produktów przeznaczonych do różnych zastosowań.

- To dobry rok. Jesteśmy zadowoleni zarówno z poziomu sprzedaży, jak i osiąganych marży. Ten rok przyniósł kilka istotnych zmian. Nie tylko pojawili się nowi odbiorcy, ale i nowe rynki zbytu. To dobra perspektywa dla rozwoju produkcji emulsji parafinowych – stwierdził Dominik Tomczyk, prezes zarządu spółki.

Spółka chce pod koniec roku osiągnąć około 1/3 udziału w rynku tych produktów.  Warto przypomnieć, że w 2008 roku sprzedaż wyniosła zaledwie kilkaset ton, natomiast rok 2009 zakończono wynikiem 4300 ton sprzedanych wyrobów.

Jeszcze kilka lat temu krajowy rynek emulsji parafinowych szacowany był na około 20 tysięcy ton. Od tego czasu, głównie poprzez zmiany technologiczne w przemyśle zapotrzebowanie na emulsje naftowe, zmniejszyło się i wynosi około 15 tysięcy ton. W nieznacznym stopniu zastąpiły je emulsje syntetyczne. Przytoczone powyżej dane nie obejmują również sytuacji, gdy firma kupuje tylko półprodukty, a emulsję wykonuje we własnym zakresie.

W nadchodzących latach spółka chce rozwijać produkcję emulsji i poszerzać ich ofertę. Zastanawiamy się nad rozbudowaniem naszych mocy produkcyjnych – stwierdza Jacek Stelmach, Dyrektor Jednostki Parafin.

Emulsje otrzymywane na bazie surowców ropopochodnych stosowane są głównie, jako środek hydrofobizujący materiały drewniane i drewnopochodne.

Odpowiednio przygotowane emulsje parafinowe charakteryzują się wysoką stabilnością i dobrą rozcieńczalnością. Dodatkową zaletą emulsji parafinowych jest ich stosunkowo niski koszt wytworzenia w porównaniu z emulsjami otrzymywanymi na bazie olejów białych czy też polimerów. Emulsje dostarczane przez LOTOS Parafiny dedykowane są głównie do impregnacji płyt wiórowych (typu OSB, MDF i HDF).

Woskop 300% wzrost sprzedaży


Tylko rok potrzebowała spółka LOTOS Parafiny, żeby produkowany przez nią środek stabilizujący dla przemysłu gumowego WOSKOP, podbił krajowy rynek. Spółka jest dziś jednym z najważniejszych krajowych dostawców tego wyrobu. W tym roku do odbiorców trafi 100 ton produktu, to trzy razy tyle, co w 2009 roku.

- To bardzo atrakcyjny i wysokomarżowy produkt, a zapotrzebowanie na niego będzie się systematycznie zwiększać – podkreśla Dominik Tomczyk, prezes zarządu spółki. – Co prawda jego udział w gotowym produkcie wynosi tylko, od 1-3%, ale bez tego dodatku żaden wyrób gumowy nie spełniałby oczekiwanych we współczesnym przemyśle parametrów jakościowych – podkreśla  Tomczyk.

Rynek odbiorców dzielimy na dwie grupy. Do pierwszej należą zagraniczne koncerny produkujące opony w Polsce, które korzystają ze swoich dostawców oraz pozostałych odbiorców.

Woskop trafił do sprzedaży w listopadzie 2009 roku. Do końca roku spółka sprzedała blisko 30 ton tego wyrobu. Produkt znajduje zastosowanie przy wytwarzaniu węży, chodników, taśm, wykładzin i przemysłowych taśm technologicznych.

Wprowadzenie do sprzedaży poprzedzone zostało gruntownymi badaniami specjalistów z Laboratorium Badawczego „LABGUM” Instytutu Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników (Oddział Zamiejscowy Elastomerów i Technologii Gumy w Piastowie). - To doskonały produkt, którego jakość potwierdza systematycznie rosnąca liczba jego odbiorców. Patrząc na dotychczas zrealizowaną sprzedaż i bieżące kontrakty, szacujemy, że do klientów trafi do końca roku 100 ton produktu. To oznacza, ponad 300% wzrost sprzedaży w porównaniu z 2009 rokiem – wyjaśnia Jacek Budzowski, dyrektor handlowy spółki.

Woski do gum wykorzystywane są także przez producentów opon. Tam jednak cykl badań dopuszczających do stosowania trwa do 3-4 lat. – Wszystko wskazuje na to, że po zakończeniu prowadzonych badań, będziemy dostarczać nasze woski również do tych firm.  Naszymi atutami jest doskonała technologia i produkcja w oparciu o wysokojakościowe gacze parafinowe z należącej do Grupy LOTOS, rafinerii w Gdańsku – dodaje Jacek Stelmach dyrektor Jednostki Biznesu Parafin. - Pracujemy też nad kolejnymi już, specjalistycznymi odmianami tych wosków. Z wyników prac jesteśmy zadowoleni, w efekcie testów i badań powstaną atrakcyjne i poszukiwane na rynku europejskim produkty - kończy Stelmach.

Świece i znicze

Według szacunkowych danych w tym roku podobnie jak w kilku poprzednich latach krajowy rynek świec i zniczy zamknie się na poziomie 150-160 tys. ton wyrobów. Mniej więcej połowa produkcji ulokowana zostanie na rynku krajowym.

Jeszcze w tym roku może dojść do zasadniczych zmian w grupie producentów tych wyrobów. Zmian, które będą miały wpływ na produkcję i sprzedaż w najbliższych latach.

LOTOS mając na uwadze perspektywy rozwoju swoich spółek zależnych zdecydował się na wprowadzenie inwestora branżowego lub finansowego do spółki LOTOS Parafiny. Wśród rozważanych opcji znajduje się zarówno współpraca przy wszystkich obszarach działania spółki, jak i tylko w wydzielonym segmencie świec i zniczy.  W kraju do najważniejszych odbiorców zniczy należy m.in. koncern Jeronimo Martins. Dynamicznie rośnie także eksport, produkowanych w Polsce świec, do Niemiec, Czech i krajów skandynawskich. LOTOS Parafiny obecne są również na rynku rosyjskim i angielskim.

– Koncentrujemy się na produktach private labels dla krajowych i zagranicznych odbiorców. To duże i rentowne kontrakty – podkreśla Dominik Tomczyk, prezes LOTOS Parafiny.

Spółka LOTOS Parafiny konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Dziś najważniejszą częścią jej działalności są specyfiki parafinowe różnych zastosowań. Ostatnie 18 miesięcy to dla spółki płynna zmiana profilu działalności i wkroczenie w segment produktów wysokoprzetworzonych, dla przemysłu o znacznej dynamice rozwoju.  – Nie chcąc ograniczać produkcji świec, za zgodą Grupy LOTOS S.A., naszego właściciela, podjęliśmy decyzje o poszukiwaniu strategicznego partnera dla dalszego rozwoju działalności. Rozważamy różne opcje i koncepcje współpracy, tym bardziej, że obok kadry, doświadczenia i zabezpieczenia surowcowego, mamy do zaoferowania niebagatelna część rynku – kończy prezes Tomczyk.

LOTOS Parafiny Sp. z o.o., powstała w 2005 roku i należy do Grupy LOTOS S.A. Firma jest jednym z największych w Europie producentów i dystrybutorów parafin. Posiada dwa zakłady produkcyjne w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Spółka LOTOS Parafiny konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Dziś najważniejszą częścią jej działalności są specyfiki parafinowe różnych zastosowań. Ponad 70% produkcji zakładów z Jasła i Czechowic trafia do odbiorców przemysłowych. W ciągu kilku miesięcy spółka stała się liderem na rynku emulsji parafinowych i wosków dla przemysłu gumowego. W kwietniu po długotrwałych badaniach z impetem wkroczyła na rynek antyzbrylaczy, niezbędnych do produkcji nawozów do rolnictwa. Dziś również na tym rynku zaliczana jest do grupy czołowych producentów.

 


Dojazd autobusem Wrocław - Krzyżowa - Starsze »
« Nowsze - Seminarium pt. Polsko-niemiecki rynek pracy: szanse i wyzwania dla przedsiębiorców i pracowników

Aktualności z Forum

Quo Vadis - Europo
6 lipca 2016 zapraszamy na debatę poświęconą przyszłości Europy....
Wręczono Polsko-Niemieckie Nagrody Gospodarcze
2 grudnia podczas obrad XI Polsko – Saksońskiego Forum Gospodarczego wręczone zostały Polsko-Niemieckie Nagrody Gospodarcze. Laureatami zostali: polska firma Comarch działająca w Niemczech oraz pochodząca z Niemiec a działająca w Polsce - K...
starsze wiadomości


Serdecznie zapraszamy!

czytaj więcej


Stara Kopalnia - Centrum Nauki i Sztuki


Newsletter

Podaj swój adres e-mail, żeby otrzymywać najnowsze informacje



Informacje


Forum
DCG
Nasi Partnerzy
Współorganizator i Gospodarz Europa Quo Vadis 2017
          
Patronat Honorowy Prezydenta Wrocławia

 

 

Copyright © 2009 Dolnośląskie Forum Polityczne i Gospodarcze Wykonanie: Bizzit